• Danish
  • English

Seneste nyheder

IT-teknologi og brugerdreven innovation skaber fremtidens legeplads

23-08-2004
Body Games er et udviklingsprojekt mellem virksomheder, universiteter og offentlige myndigheder, som har sat fokus på udvikling af interaktive legepladser og legeredskaber. Sigtet er at overføre motiverende elementer fra computerspil til nye typer af legeredskaber, som fremmer den fysiske aktivitet via nye former for leg.

Projektgruppen Body Games har base på Fyn og består af en ukonventionel erhvervsalliance mellem forskere, teknikere og fabrikanter med respektive kompetencer inden for brugerdreven innovation og IT- og robotteknologi. Sigtet er at udvikle fremtidens legeplads så børn motiveres til fysisk og social leg. Målet er at skabe en fusion af mere traditionelle fysiske legeaktiviteter og interaktive teknologiske løsninger, som appellerer til de børn og unge, der i dag er fysisk inaktive. Legen skal gøres interaktiv via mikroprocessorer, lys, lyd, tryk, kunstig intelligens og robotteknologi.

Projektgruppen er optimistiske i forhold til mulighederne for såvel kommerciel som indholdsmæssig succes. Sammenhængen mellem leg og teknologi forventes at skabe en enorm efterspørgsel og spås et markedspotentiale på størrelse med computerspil.

Læs mere om Body Games i artiklen ”Ny erhvervsklynge skaber fremtidens legeplads”, MandagMorgen, nr. 27, 20.08.04, s. 16-18.  Hent artiklen her…

De centrale aktører i Body Games projektet er:

  • Mærsk Mc-Kinney Møller Instituttet, Syddansk Universitet i Odense. Instituttet er internationalt anerkendt for sin forskning og ekspertise i højteknologisk robotteknologi og har via RoboCluster bred erfaring i erhvervssamarbejde.
  • Mads Clausen Instituttet for Product Innovation, Syddansk Universitet i Sønderborg. Instituttet fokuserer på brugerorienteret design, software og matematisk modellering.
  • Medieinnovatoriet på Danmarks Pædagogiske Universitet. Medieinnovatoriet har forskningsmæssig ekspertise inden for pædagogik, læring og digitale medier.
  • Danfoss Universe - en oplevelsespark, der etableres under Bitten og Mads Clausens Fond på Als. Parkens formål er at synliggøre menneskets interaktion med naturkræfterne og stimulere interessen for naturvidenskab. Parken planlægger en legeplads, hvor produkterne fra Body Games skal udgøre fundamentet.
  • KOMPAN Gruppen. Europas største producent og leverandør af legeredskaber.

Endelig deltager Microsoft i form af et sponsorat til et pilotprojekt, som netop er blevet færdiggjort. Projektet præsenteres i uge 35 for Microsoft Research og for en række testbørn. Pilotprojektet går kort fortalt ud på, at børn bliver centrum for computerspilslignende historier, der udspiller sig på nye, IT-baserede legepladser. En historie lægges ind i en Personal Digital Assistent (PDA), der afspilles i samspil med den fysiske IT-legeplads. For at samspillet kan fungere, skal PDA´erne 3D-positioneres således at systemet helt nøjagtigt ved, hvor børnene befinder sig. Historien og den fysiske legeplads ændre sig, alt efter hvor børnene bevæger sig hen, og dermed kan børnene påvirke historien og de ting, der sker på legepladsen.

robocluster

Kort om Innovationsnetværket RoboCluster 

Innovationsnetværket RoboCluster samler danske kompetencer inden for forskning, udvikling og design af robotteknologi. Netværket giver dig ny viden om robotter, robotteknologi og intelligente løsninger og services til indsatsområder med stor politisk og udviklingsmæssig bevågenhed. Få nye input til netop dine udfordringer med robotteknologi og automatisering og kom tættere på det danske robotmiljø 

Læs mere...
  • Kontakt
  • Campusvej 55
  • 5230 Odense M
  • Telefon: 6550 7400
  • LOADEMAIL[mail]DOMAIN[robocluster.dk]

Bevillingsgivere

Bevillingsgivere