• Danish
  • English

Seneste nyheder

75.000 kr. kontant til den mest legesyge robot

25-09-2006
Robots at Play Prisen 2006 blev uddelt i forbindelse med robotfestivalen Robots at Play. Prisen gik til den amerikanske bjørnerobot HUGGABLE, for en legesyg og interaktiv robot med samfundsmæssig betydning.

I forbindelse med robotfestivalen Robots at Play blev Robots at Play Prisen 2006 uddelt. Prisen er en international pris, som uddeles for den mest legesyge og interaktive robot. Priskomiteen modtog 34 kandidater i form af robotter fra hele verden, hvoraf seks blev nomineret til prisen.

Årets vinder blev den amerikanske bjørnerobot HUGGABLE, der er udviklet af forskerne Dan Stiehl og Cynthia Breazeal fra MIP Lab i USA. De to forskere er med HUGGABLE i gang med at udvikle en interaktiv, terapeutisk robotbjørn. Forskning peger på, at mennesker får det bedre i samvær med dyr. Men det kan være problematisk i sundhedsvæsenet pga. infektioner, pleje, dyrevelfærd, mm. HUGGABLE-bjørnen er designet, så den føles levende og dejlig at røre ved, og den har evnen til at reagere aktivt på en persons berøring, hvilket netop har en sygdomslindrende virkning for mange mennesker.

Hermed opfylder HUGGABLE dommerkomiteens seks udvælgelseskriterier; interaktiv, innovativ, gode legeegenskaber, gennemtænkt design, fremragende funktionalitet og samfundsmæssig betydning.

Dan Stiehl modtog prisen på 75.000 kr., ved en ceremoni på Magasinet i Odense, i forbindelse med robotfestivalen Robots at Play. Prisen er sponsoreret af Fionia Bank.

De fem andre nominerede var:


Star Kick (Thilo Weigel, Tyskland)
En bordfodboldrobot, som udspringer af studier i robotteknologi og kunstig intelligens på Freiburg Universitetet i Tyskland. 150 infrarøde lys placeret på hver side af bordet reflekterer boldens position på banen, ved at sende lyset gennem bordets overflade. På undersiden sidder et spejl, hvor et kamera tager et billede hvert 20 millisekundt. Billederne opsamles og sammenholdes i en computer, som kan kalkulerer den nøjagtige position, retning og hastighed af bold og spillerne. Ud fra disse informationer sender computeren kommandoer til en controller, som bevæger egne ”mænd” på banen. Spillet blev i 2005 kommercialiseret via Gauselmann AG i Tyskland.


Lego MINDSTORMS NXT (Lego, Danmark)
En robotteknologisk værkstøjskasse med uendelige muligheder for ”fritids-opfindere”, robotfanatikere og Lego-byggere. Med Lego MINDSTORMS NXT kan børn og voksne hurtigt og nemt bygge og programmere deres egen arbejdende robot. Kernen i systemet er NXT-byggeklodsen. En selvstyrende 32-bit Lego microprocessor, der kan programmeres så kun fantasien sætter grænser for robottens udfoldelsesmuligheder.


Robobees Dancing Team (Jong-Hwan Kim, In-Won Park, Bum-Joo Lee, Yong-Duk Kim – KAIST, Sydkorea, og Kwang-seob Kim, Minirobot Co., Sydkorea)
Små menneskelignende robotter med en fuldstændig uafhængig bevægelsesevne. Robotterne er ca. 30 cm. høje og har indbygget en lille computer i ryggen, som kan frembringe bevægelse af arme, ben, hoved, fødder, hænder og krop. Robotterne kan optræde synkront med dans og sang og demonstrer en innovativ mobilitet, inklusiv menneskelignende gang fremad og bagud, dreje, rulle til siden – ja, sågar stå på hovedet. Robobees er udviklet af Robot Intelligence Technology (RIT) Lab of Korea og Advanced Instituttet of Science and Technology (KAIST) med både uddannelse og underholdning for øje.


PaPeRo (NEC Personal Robot Research Center, USA)
PaPeRo er en lille personlig robot, der er specielt udviklet til at leve side om side med mennesker i vores hjem. Den kan sige mere end 3000 ord, genkende ansigter og stemmer og er udstyret med en personlighed, der kan ændre karakter afhængig af omgivelserne. PaPeRo kan fx rådføres med spørgsmålet ”Er det en god ide at tage til stranden?”. Ved hjælp af en internet-opkobling vil PaPeRo finde dagens vejrudsigt og vende tilbage med ”Ja, det er en god ide” eller ”Nej, det er ikke en god ide”. Er den i godt humør vil den danse, er den træt vil den sove. Kort og godt en sjov lille hjælper.


Paro (Takanori Shibato, Japan)
Paro er en terapeutisk robotsæl fra Intelligent Systems Research Institute ved National Institute of Advanced Industrial Science and Technology (AIST). Sælen vejer små 3 kg og har ved hjælp af aktuatorer og sensorsystemer, der kan føle, se, høre og poserer, adfærdsmønstre, som minder om en rigtig sæls. Paro er udviklet med henblik på terapeutisk behandling, hvor den kan forbedre kommunikationen mellem mennesker, modvirke stress eller virke motiverende. I tests med dementpatienter har Paro fx forbedret patienternes hjerneaktivitet. Der er til dato solgt ca. 700 sæler i Japan. Ca. 80 % er solgt til private husholdninger, mens resten er solgt til fx hospitaler og plejehjem. Prisen for den lille charmerende robotsæl er 3.000 euro.


Tilbage til festivalen 2006...

robocluster

Kort om Innovationsnetværket RoboCluster 

Innovationsnetværket RoboCluster samler danske kompetencer inden for forskning, udvikling og design af robotteknologi. Netværket giver dig ny viden om robotter, robotteknologi og intelligente løsninger og services til indsatsområder med stor politisk og udviklingsmæssig bevågenhed. Få nye input til netop dine udfordringer med robotteknologi og automatisering og kom tættere på det danske robotmiljø 

Læs mere...
  • Kontakt
  • Campusvej 55
  • 5230 Odense M
  • Telefon: 6550 7400
  • LOADEMAIL[mail]DOMAIN[robocluster.dk]

Bevillingsgivere

Bevillingsgivere