• Danish
  • English

Seneste nyheder

Robotfestival - tre fantastiske dage!

25-09-2006
Tre fantastiske dage var rammen om Danmarks første robotfestival, som blev holdt i Odense 14. – 16. september. Publikum fik ved selvsyn mulighed for at se og opleve, at det kun er fantasien, der sætter grænser for, hvad robotter og robotteknologi kan bruges til.

Kæl med den japanske robotsæl Paro, Spil bordfodbold med et hold robotter. Hør revolutionerende robotmusik. Se menneskelignende robotter danse og synge. Få græsset slået og gulvet støvsuget af robotter. Deltag i straffesparkskonkurrence med robotteknologien. Og nyd en robotskænket cola. Det var nogle af de ting, publikum kunne opleve på den tre dage lange robotfestival i Odense.

Videnskabelig camp og ministerbesøg

Festivalen blev åbnet torsdag den 14. september af videnskabsminister Helge Sander, som deltog i første del af en videnskabelig camp/konference, der blev afholdt i forbindelse med festivalen. Campen samlede forskere, erhvervsliv og beslutningstagere til at reflektere over festivalens tema ”robotter og leg i hjemmet og på byens pladser”. Helge Sander hilste arrangementet velkomment. Teknologi til oplevelser, leg og læring udpeges netop af ministeriets Teknologisk Fremsyn om robotter og kognition som et perspektivrigt område. Et område, der kan blive en fremtidig milliardindustri, hvis vi forstår at bruge den viden, vi har inden for de forskellige fagområder.

Paro er en terapeutisk robotsæl udviklet af den japanske forsker Dr. Takanori Shibata fra Intelligent Systems Research Institute ved National Institute of Advanced Industrial Science and Technology (AIST).

Sælen vejer små 3 kg og har ved hjælp af syv aktuatorer og sensorsystemer, der kan føle, se, høre og posere, adfærdsmønstre, som minder om en rigtig sæls. Paro er udviklet specielt med henblik på terapeutisk behandling, hvor den kan forbedre kommunikationen mellem mennesker, modvirke stress eller virke motiverende. I tests med dementpatienter har Paro fx forbedret patienternes hjerneaktivitet. Der er til dato solgt ca. 700 sæler i Japan. Ca. 80 % er solgt til private husholdninger, mens resten er solgt til fx hospitaler og plejehjem. Prisen for den lille charmerende robotsæl er 3.000 euro.

Robotternes mangfoldighed

Helge Sander var imponeret over arrangementets omfang og program - og glad for det folkelige islæt, hvor fremtidens teknologi præsenteres for den brede befolkning.

Efter åbningen fik ministeren en rundvisning i festivalområdet og kunne ved selvsyn se og opleve de mange, forskelligartede robotter, der var samlet omkring Brandts Klædefabrik. Bl.a. den japanske robotsæl Paro, der bruges til terapi på hospitaler og plejehjem. Græsslåmaskinen, der selv trimmer græsplænen. En robot, der kan spille tromme og jamme med andre musikere. Og bordfodboldspillet StarKick, hvor man kan spille mod en robot.

StarKick er en bordfodboldrobot, som udspringer af studier i robotteknologi og kunstig intelligens på Freiburg Universitetet i Tyskland. 150 infrarøde lys placeret på hver side af bordet reflekterer boldens position på banen ved at sende lyset gennem bordets overflade. På undersiden sidder et spejl, hvor et kamera tager et billede hvert 20 millisekundt. Billederne opsamles og sammenholdes i en computer, som kan kalkulere den nøjagtige position, retning og hastighed af bold og spillerne. Ud fra disse informationer sender computeren kommandoer til en controller, som bevæger egne ”spillere” på banen. Spillet blev i 2005 kommercialiseret via Gauselmann AG i Tyskland.

Efter åbningsarrangementet gik campdeltagerne i gang med en spændende idegenerering om, hvordan moderne teknologi og robotter kan anvendes til leg i hjemmet og på byens pladser. Efter godt et døgns udvekslings af ideer, kompetencer og indblik kom de med fire bud på, hvordan fremtidens playware og robots at play kunne se ud. Bl.a. hvordan teknologi og elektronik kan blive gjort mere tilgængeligt for piger, ideer til nye aktiverende lege- og idrætsmiljøer, oplæg til ”Games 2 Move” og indspil til, hvordan man kan bringe bibliotekernes vidensamlinger ud til børnene i legemiljøerne. Campen var arrangeret af Videncenter for Teknologisk Innovation (Syddansk Universitet), Mandag Morgen, Innovationsrådet og Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling.

Fantasifulde konkurrencer for børn

Parallelt med åbningen af campen blev to af festivalens andre events skudt i gang. Robo-Trash og Robo-Play.

I Robo-Trash skulle en gruppe elever fra hhv. 3. klasse fra Hunderupskolen og 3. g fra Odense Tekniske Gymnasium konkurrere om at konstruere den sjoveste, flotteste og måske mest uhyggelige robot ud af gammelt skrot. Udstyret med en kæmpe bunke skrot og et start-kit bestående af værktøj, små motorer og diverse hjælpemidler til udsmykning af robotterne fik eleverne tre dage til at fremtrylle en robot, der både skulle kunne bevæge sig og udføre små manøvre. Fantasi, håndværk og ingeniørkunst kom hurtigt til at gå hånd i hånd.

Personale fra Odense Tekniske Skole hjalp med at svejse og programmere robotternes moves, mens deltagerne lod de kunstneriske evner få frit spil. Deres anstrengelser blev bedømt ved festivalens afslutning, hvor robotterne efter en optræden på Amfiscenen blev bedømt af en dommerkomite. Både fantasifuldhed, æstetik, håndværk, ingeniør-kunnen og humor var med i bedømmelsen. Den klare vinder blev 3. klasse fra Hunderupskolen, som vandt en tur til Danfoss Universe.

Også i Robo-Play konkurrerede børn om at bygge robotter. Her gik konkurrencen ud på at bygge den bedste LEGO MindStorm-robot. 80 børn fordelt på 18 hold skulle på bare tre dage bygge og programmere en LEGO-robot, der kunne klare 9 barske forhindringer. Dysten var sat til et goldt og fjendtligt landskab på planeten Mars.

- Synes du ikke vores bil er sej?, spørger Mathias fra hold 1 ivrigt sin klassekammerat. – Det dur jo ikke til noget, hvis den ikke virker, lyder det lidt stressede svar fra kammeraten, der skynder sig at gribe den avancerede robotbil for at prøvekøre den seneste programmering på den opstillede testbane. – Det er rigtigt skægt at være med til, fortæller Mathias. – Det er lidt svært. Vores bil kan klare de nogle af forhindringerne, men ikke alle. Kammeraten vender tilbage med et stort smil - Det virker! De to drenge kaster sig koncentreret over nye snedige programmeringer af deres robotbil. Om to timer skal de køre det første indledende heat i konkurrencen.

De første indledende heats blev holdt på festivalens anden dag, mens der blev kørt finalerunder lørdag formiddag – livligt kommenteret af tv-manden Henrik Dahl. Der blev både uddelt præmier for bedste præstation på banen, bedste samarbejde og flotteste robot. Endelig blev der fundet en samlet vinder på alle parametre, som vandt en tur til Danfoss Universe.

Robotter på det store lærred

Robotterne havde også fundet vej til Café Biografens mørke. Biografen slog dørene op for både nye action-brag og gamle filmklassikere med robotter. Biografgængerne kunne helt gratis se eller gense bl.a. Star Wars-filmene, Terminator 3 og kultklassikeren Solaris fra 1972.

Musik og dans med robotter

På Magasinet blev der fredag aften holdt en anderledes og spændende ”robotkoncert” – den første af sin art - med bl.a. Funkstar de Luxe. Sammen med robotprofessor Henrik Hautop Lund fra Mærsk Instituttet på Syddansk Universitet har Funkstar de Luxe skabt en ny musikgenre komponeret på robotinstrumenter. Musikken består af en række basis-akkorder, som ved live-koncerter bliver interaktive for publikum. Publikum får derved mulighed for selv at påvirke robotinstrumenterne og får aktiv del i selve fremførelsen af musikken. Hver koncert er derfor en unik forestilling, der varierer fra koncert til koncert, afhængig af publikums adfærd. Funkstar de Luxe har netop indspillet et nyt album - No Man’s Planet – ved hjælp af robotinstrumenterne.

Hør uddrag af den spændende musik på funkstardeluxe.com...

Uddeling af international pris

Magasinet var også rammen om en international prisoverrækkelse af Play Prisen 2006. Vinderen blev den amerikanske bjørnerobot HUGGABLE. Læs mere om prisuddelingen her...


Læs mere om festivalen her...

Se flere billeder fra festivalen her... (pdf - 255.8 kB)

robocluster

Kort om Innovationsnetværket RoboCluster 

Innovationsnetværket RoboCluster samler danske kompetencer inden for forskning, udvikling og design af robotteknologi. Netværket giver dig ny viden om robotter, robotteknologi og intelligente løsninger og services til indsatsområder med stor politisk og udviklingsmæssig bevågenhed. Få nye input til netop dine udfordringer med robotteknologi og automatisering og kom tættere på det danske robotmiljø 

Læs mere...
  • Kontakt
  • Campusvej 55
  • 5230 Odense M
  • Telefon: 6550 7400
  • LOADEMAIL[mail]DOMAIN[robocluster.dk]

Bevillingsgivere

Bevillingsgivere