• Danish
  • English

Seneste nyheder

Robotkonkurrence: Smuk som en legoklods

12-11-2007
Der var livlig aktivitet, bud på innovative løsninger og spænding og sjov i luften da RoboCluster var vært for FIRST LEGO League, lørdag den 10. november 2007. 200 børn og unge fordelt på 24 hold dystede i den fynske landdelsfinale, der trak fuldt hus i Forskerparken i Odense.

Vinderne blev SAPsuns. Et privat hold, som har arbejdet intensivt med robotprogrammering og temaet energi i deres fritid. Alene i robotkørslen fik de 389 points ud af 400 mulige. Samtidig brillerede de i showdelen med sangen ”Smuk som en legoklods” – en kreativ omskrivning af Brødrene Olsens sang ”Smuk som et stjerneskud”, hvilket sendte dem direkte i landdelsfinalen.

Odense Kommune sponserede førstepræmien på kr. 5.000 til deltagelse i den skandinaviske finale, der i år finder sted i Herning 1. december.

Sport for hjernen

FIRST LEGO League er en naturvidenskabelig konkurrence, som inspirerer børn og unge til at få øjnene op for naturvidenskabens forunderlige verden. Entusiasme, alsidighed, korpsånd, samarbejde, engagement og kreativitet udgør hjørnestenene i konkurrencen, mens et årligt tema sætter fokus på en naturvidenskabelig problemstilling. I år hedder temaet ”Power Puzzle”, som dækker over, hvordan vi mennesker kan/skal/bør tilrettelægge vores liv i forbindelse med vores forbrug af energi, så vi efterlader Jorden i samme eller bedre stand, end da vi blev født.


Vinderholdet SAPsuns (i blå trøjer) ved prøvebanen, hvor deltagerne kan teste deres seneste programmeringer og justeringer mellem turneringsrunderne.

Som optakt til konkurrencedagen har de 24 hold brugt 8 uger på at bygge og programmere en robot af LEGO Mindstorm. Robotten skal kunne gennemføre en forhindringsbane og løse nogle opgaver med relation til temaet. Herud over har holdene, der typisk er skolehold på 5.- 9. klassetrin, arbejdet med temaet i undervisningen. De har studeret forskellige energikilder og alternative energiformer og fundet kreative løsninger til, hvordan vi kan løse verdens energiproblemer.

Resultaterne blev fremvist på finaledagen og indgik i dommernes bedømmelser. Foruden robotkonkurrencen, hvor holdene dystede om at få deres robot hurtigst gennem forhindringsbanen og løse flest opgaver på tid, blev holdene præmieret i en række kategorier; det bedste samarbejde, den bedste programmering og mekaniske konstruktion, showprisen og indsigtsprisen, som blev givet på baggrund af holdenes teoretiske præsentation og dagbogsnotater om forberedelsesarbejdet.

Smarte, kloge nørder

- Det er sjovt, at vi bliver kaldt nørder, det betyder vi er kloge. Vi kom ikke kun for at vinde, men vi ville gerne være blandt de 10 bedste. Og så ville vi gerne vinde over drengene, og det gjorde vi, fortæller Stine Nyholm (14 år), Jeanne Madsen (14 år) og Jannie Jacobsen (15 år) fra Søhusskolen i Odense.

Pigerne fik en flot 8. plads i robotkørselen, og det er de meget glade for. Målet var at være blandt de 10 bedste, og de har lært meget, blandt andet om, hvordan en enkelt millimeter kan være forskellen på, om robotten når eller ikke når sit mål. Arbejdet har været intensivt i de sidste to uger op til konkurrencen. Selv frikvartererne blev inddraget. Og lærerens briefing har i slutfasen være en irriterende afbrydelse - for hvad vidste læreren egentlig om robottens programmering?, fortæller de tre piger.

Det intensive arbejde har givet dem positiv energi og lyst til at vide mere om naturvidenskab. Det har samtidig været sjovt. Men selv om konkurrenceelementet har været motiverende, fremhæver de dog også det gode samarbejde holdene imellem på skolen. Det var faktisk, når de samarbejdede, at de nåede frem til de bedste resultater. Men det skal dog lige understreges, at pigerne vandt over drengene, fortæller pigerne med et stort grin.


Stine Nyholm, Jeanne Madsen og Jannie Jacobsen fra Søhusskolen i Odense finjusterer deres robot inden den sendes ud på forhindringsbanen.

Legende læring i skolen

De 24 tilmeldte hold var overvejende skolehold, og forarbejdet til konkurrencen er typisk foregået som led i undervisningen. Pædagogisk MedieCenter (PMC) og skoleafdelingen i Odense støtter aktivt op om tiltaget.

- Jeg er utrolig glad for, at så mange elever deltager i årets FIRST LEGO League. Det er med til at gøre naturfagene mere innovative og attraktive for både drengene og pigerne. Arbejdet med LEGO udvikler elevernes kreative tænkning og lærer dem naturvidenskabelige arbejdsmetoder, siger Alan Sørensen, leder af PMC, Børn- og Ungeforvaltningen i Odense Kommune.

Odense Kommune vil være kendt som den legende og lærende by og har i budgettet for 2008 og 2009 afsat midler til, at alle skoler udstyres med et LEGO Educational Center.

- Det forventer vi os meget af. Og i samarbejde med Mikro Værkstedet, RoboCluster og Det Tekniske Fakultet ved Syddansk Universitet planlægger vi en endnu større FIRST LEGO League-turnering i 2008, som skal afvikles i rådhushallen, fortæller Alan Sørensen.

Oprettet: 12.11.2007

robocluster

Kort om Innovationsnetværket RoboCluster 

Innovationsnetværket RoboCluster samler danske kompetencer inden for forskning, udvikling og design af robotteknologi. Netværket giver dig ny viden om robotter, robotteknologi og intelligente løsninger og services til indsatsområder med stor politisk og udviklingsmæssig bevågenhed. Få nye input til netop dine udfordringer med robotteknologi og automatisering og kom tættere på det danske robotmiljø 

Læs mere...
  • Kontakt
  • Campusvej 55
  • 5230 Odense M
  • Telefon: 6550 7400
  • LOADEMAIL[mail]DOMAIN[robocluster.dk]

Bevillingsgivere

Bevillingsgivere