• Danish
  • English

Seneste nyheder

RoboCluster ved International Expert Days

24-03-2009
RoboCluster deltog i februar i konferencen International Expert Days i Tyskland. Konferencen, der overordnet satte fokus på servicerobotter, gav RoboCluster mulighed for at skabe nye kontakter til det internationale robotmiljø.

International Expert Days, som afholdes af den tyske automationsleverandør Schunk, der medlem af RoboCluster SupplyNet, løb af stablen i dagene den 19. – 20. februar. Konferencen satte fokus på servicerobotter, som i år blev varetaget gennem emnerne: avancerede gribegenskaber; mobil manipulation; informations-, overvågnings, og inspektionsrobotter; og rehabiliterings-, medicinske og laboratorierobotter.

I løbet af de to konferencedage blev deltagerne præsenteret for en række oplæg fra forskellige repræsentanter fra det internationale robotmiljø. RoboCluster deltog med projektchef Niels Jul Jacobsen.

- En konference som Expert Days er en rigtig god mulighed for at møde nye kontakter inden for robotbranchen. For RoboClusters vedkommende betyder det, at vi kan vedligeholde, udbygge og skabe kontakter til nogle af verdens førende viden-, og forskningsinstitutioner, som vi senere kan trække på i forbindelse med nye projekter og samarbejder, fortæller Niels Jul Jacobsen.

Indsigt i nye tendenser

Expert Days gav også indsigt i nye trends og tendenser inden for udvikling og brug af servicerobotter. En indsigt, som kan overføres til det daglige udviklingsarbejde, som foregår i RoboClusters forskellige projekter.

- Konferencen tegnede et godt billede af, hvad der er state-of-the-art inden for forskning, udvikling og brug af servicerobotter. Oplæggene viste, at markedet for servicerobotter er stort, og at der findes en masse forskning inden for området. Til gengæld findes der ikke ret mange konkrete applikationer, som allerede er eller er på vej til at blive kommercielle produkter i den nærmeste fremtid, siger Niels Jul Jacobsen.

TOOMAS - en servicerobot på markedet

Expert Days var imidlertid ikke helt uden beretninger om succesfulde kommercielle serviceprodukter. Den tyske virksomhed MetraLabs præsenterede servicerobotten TOOMAS, der servicerer kunderne i en tysk byggemarkedskæde. Ved hjælp af en trykfølsom skærm kan kunderne stille TOOMAS spørgsmål om forskellige produkters placering i byggemarkedet. TOOMAS følger efterfølgende kunderne hen til de efterspurgte varer.

- TOOMAS fra MetraLabs er en interessant servicerobot, da den er den mest succesfulde af sin art på markedet. Samtidig er det spændende, at virksomheden har valgt at tage skridtet ud af forskningslaboratorierne, og derved gøre sig en masse praktiske erfaringer, som de aktivt kan bruge i videreudviklingen af deres robot, siger Niels Jul Jacobsen.

Ifølge Dr. Andres Bley fra MetraLabs er TOOMAS en succes, idet at byggemarkedernes kunder i alle aldre har vist generel velvilje og åbenhed overfor brugen af.

Se TOOMAS i levende live

Yderligere information

Niels Jul Jacobsen
Projektchef i RoboCluster
T +45 6550 4366
6011 4366
njj@robocluster.dk

TOOMAS fra den tyske virksomhed MetraLabs er den mest succesfulde servicerobot af sin art på markedet

Oprettet: 24.03.2009

robocluster

Kort om Innovationsnetværket RoboCluster 

Innovationsnetværket RoboCluster samler danske kompetencer inden for forskning, udvikling og design af robotteknologi. Netværket giver dig ny viden om robotter, robotteknologi og intelligente løsninger og services til indsatsområder med stor politisk og udviklingsmæssig bevågenhed. Få nye input til netop dine udfordringer med robotteknologi og automatisering og kom tættere på det danske robotmiljø 

Læs mere...
  • Kontakt
  • Campusvej 55
  • 5230 Odense M
  • Telefon: 6550 7400
  • LOADEMAIL[mail]DOMAIN[robocluster.dk]

Bevillingsgivere

Bevillingsgivere