• Danish
  • English

Seneste nyheder

Robotkonkurrence styrker samarbejdsevner i folkeskolen

15-11-2010
Igen i år bød november måned på robotkonkurrencen FIRST LEGO League, hvor børn og unge i alderen 10-16 år dyster i robotbygning med LEGO Mindstorms-robotter. Men robotkonkurrencen har udover styrkelse af deltagernes teknologiforståelse også betydning for deres evner til at samarbejde.

20101115_fllDe danske konkurrencer i den verdensomspændende robotkonkurrence FIRST LEGO League fandt traditionen tro sted i den anden weekend af november. RoboCluster besøgte den fynske delfinale, hvor 11 hold fra hele Fyn kæmpede om at være bedst i discipliner som robotkørsel, teori, design, programmering og teamsamarbejde.

Holdene har i de sidste par måneder arbejdet med opgaven: "Udforsk, hvordan (bio)medicin kan hjælpe os med at reparere skader eller gavne kroppen, så vi kan få et bedre og sundere liv".

Og netop den fastsatte opgave, hvor eleverne i fællesskab har skulle samarbejde om både at løse en teknik- og programmeringsopgave med LEGO Mindstorms-robotter samt bl.a. en forskningsopgave på samme område, hvor givet eleverne en unik forståelse for projektorienteret arbejde gruppearbejde. Det er flere af lærerne, som sammen med deres hold var mødt op på konkurrencedagen, enige om.

- Vi valgte i første omgang at deltage for at afprøve tekniksiden og pædagogisk set har eleverne fået alt ud af deltagelsen. De syntes efter lidt arbejdstid, at teknikdelen var svær, så de valgte selv også at lægge stor vægt på teoridelen og forskningsopgaven, fortæller Anni Jakobsen fra Langeskov Skole, der er med i FIRST LEGO League for første gang.

Og lærerkollegaen Troels Mulvad fra H.C. Andersen Skolen i Odense, der valgte at tilmelde 2 hold for at arbejde med projektorienteret arbejde, er enig.

- Mine eleverne har fået rigtig meget ud af at arbejde sammen om et projekt, som var mit primære ønske med deltagelsen.20101115_fll2

Også Brian, der er lærer på Dalumskolen, og som deltog med to hold, mener, at blandingen af muligheder for at arbejde med både teknik og projektarbejde, er et af FIRST LEGO Leagues helt store fortrin.

- Jeg kender ikke ret mange undervisningsforløb, som har samme evne til at gøre eleverne engagerede og som kan få dem til at arbejde sammen. De er blevet rigtig gode til at samarbejde og de har lært en masse om at arbejde problemorienteret.

Brian er yderligere overbevist om, at deltagelsen har gjort en masse ved elevernes teknologiforståelse, og at flere af hans elever har fået interesse for robotter og teknologi på grundlag af konkurrencedeltagelsen.

Læs mere om FIRST LEGO League og resultaterne af konkurrencen på www.hjernekraft.org. Resultaterne fra den fynske konkurrence finder du HER

Giv din mening til kende - debatspørgsmål til artiklen

- Har det nogen betydning for unges valg af uddannelse, at de i folkeskolen har prøvet at arbejde med LEGO Mindstorms-robotter, og hvorfor mener du det?

Deltag i debatten ved logge ind med din gratis medlemsprofil og skrive dine kommentarer i kommentarfeltet herunder. Hvis du ikke allerede har en gratis medlemsprofil, kan du oprette en HER

Kontaktperson
Bjarke NielsenBjarke Nielsen

Daglig leder

Innovationsnetværket RoboCluster

M +45 2119 4797

LOADEMAIL[bjarke.nielsen]DOMAIN[robocluster.dk]

robocluster

Kort om Innovationsnetværket RoboCluster 

Innovationsnetværket RoboCluster samler danske kompetencer inden for forskning, udvikling og design af robotteknologi. Netværket giver dig ny viden om robotter, robotteknologi og intelligente løsninger og services til indsatsområder med stor politisk og udviklingsmæssig bevågenhed. Få nye input til netop dine udfordringer med robotteknologi og automatisering og kom tættere på det danske robotmiljø 

Læs mere...
  • Kontakt
  • Campusvej 55
  • 5230 Odense M
  • Telefon: 6550 7400
  • LOADEMAIL[mail]DOMAIN[robocluster.dk]

Bevillingsgivere

Bevillingsgivere