• Danish
  • English

Seneste nyheder

Projekt Legende Innovation sætter punktum

06-12-2012
Projektet Legende Innovation har nu kørt i 2 år og har vist rigtig gode resultater og positive tilbagemeldinger fra deltagende partnere. Torsdag d. 29. november afholdt projektet sin afsluttende konference hos Teknologisk Institut, Robotteknologi, som har været tovholder på projektet. Det blev en dag fuld af inspiration med god mulighed for masser af networking

20121206_legendeinnovationAfslutningskonferencen var en del af arrangementet InterAKTION - leg, læring og udvikling. Dagen var opdelt i to spor og fokus på Legende Innovation var spor 1 på konferencen, mens spor 2 fokuserede på udvikling af teknologier til kreativitet, udforskning og eksperimentering. Begge spor blev budt velkommen af konsulenter fra Teknologisk Institut, Robotteknologi, som kunne berette, at Skoleteknologisk Netværk, som var vært ved arrangementet, har skiftet navn til EduTechNet. Daglig leder af EduTechNet, Steen Ulrichsen, fortalte om navneændringen:

- Vi følte, at et nyt navn var nødvendigt for at signalere et bredere fokus på uddannelsesområdet helt fra førskolen over folkeskolen og til ungdomsuddannelserne. Vores mission er dog stadig at være samarbejdspartnere og en vigtig leverandør af specialistviden.

Tilfredse partnere

I projektet Legende Innovation har private virksomheder, offentlige institutioner og vidensinstitutioner i tæt samspil udviklet teknologiske legeredskaber med henblik på at understøtte den sproglige indsats for børn i danske daginstitutioner. Projektets afslutningskonference forløb ved at flere partnere holdte oplæg om de erfaringer, de har gjort sig i forbindelse ved projektet. Karina Ljungdal fra Børnehuset Lucinahaven gav et oplæg til konferencen og fortalte derefter om institutionens store interesse i projektet:

- Vi har været med i Legende Innovation i 2 år, og det har været utrolig interessant at være med. Da vi først skulle i gang havde vi ikke så mange ideer, men det må man sige, at vi har i dag. For os har det at være med i projektet åbnet en ny verden for vores institution. Man kan ligeså godt lære børnene at benytte teknologien fra en tidlig alder, hvilket pædagogerne skal være indstillet på og, hvis man vælger at inddrage teknologi, er det for mig at se, alt eller intet. Man kan ikke bare udlevere teknologien og regne med at pædagogerne ved, hvordan de skal bruge den. Man er nødt til at uddanne dem til det og, det har vi valgt at fokusere meget på.

Mulighed for inspiration og hands-on oplevelser

Efter oplæg fra fire af projektets partnere fik partnere og deltagere mulighed for at lege med en masse forskellige teknologier. Blandt andet fik de lov at lege med den interaktive Microsoft PixelSense, hvor der blev lagt puslespil og spillet musik til den store guldmedalje. Og da robotten NAO begyndte at snakke og danse for deltagerne, blev flere af dem så betaget, at afgang til frokosten blev betydeligt forsinket. Louise Aagaard fra LEGO Education deltog i arrangementet og syntes rigtig godt om både oplæggene og den efterfølgende mulighed for at lege:

- Jeg synes det var rigtig spændende at høre om de erfaringer partnerne i Legende Innovation havde gjort sig. Det giver bedre udbytte, når man hører fra nogen, som rent faktisk har været igennem et forløb, afprøvet nogle ting og gjort sig nogle erfaringer. Derudover fungerede det rigtig godt, at vi havde mange muligheder for hands-on oplevelser efter oplæggene. Man får meget ud af at få tingene i hænderne og få muligheden for at afprøve forskellige ting. Hvis man bare får det vist, har man ikke helt fornemmelsen af det på samme måde.

Kreativitet og nytænkning

Arrangementet blev afsluttet ved, at begge spor deltog i dagens sidste oplæg af Ole Caprani, Lektor ved Institut for Datalogi på Aarhus Universitet. Ole Caprani gav et inspirerende oplæg, hvor kreativitet var et af nøgleordene. Ole Caprani underviser efter en filosofi, som går ud på, at han ikke ønsker at lære børnene noget - for det skal børnene nok selv sørge for. Han inspirerer dem til at være kreative og tænke i nye baner - bl.a. gennem projektet 'Byg en By', hvor en 3. klasse og en gymnasieklasse har bygget en miniatureudgave af en by ud af gammelt elektronikskrot og legetøj. Ole Caprani inspirerede således arrangementets deltagere til at lade børn tænke kreativt på en anderledes måde og give dem muligheden for selv at finde ud af hvad de skal, hvilket på flere punkter er en ny tankegang på området leg og læring.

Resultater fra projektet Legende Innovation er tilgængelige på netværkets nye hjemmeside www.edutechnet.dk i form af et videnkatalog, fotos m.m. Konferencedeltagernes oplæg vil ligeledes snarest være at finde på hjemmesiden.

Kontaktperson
Steen UlrichsenSteen Ulrichsen

Projektleder

EduTechNet - Teknologisk Institut, Robotteknologi

LOADEMAIL[shu]DOMAIN[teknologisk.dk]

robocluster

Kort om Innovationsnetværket RoboCluster 

Innovationsnetværket RoboCluster samler danske kompetencer inden for forskning, udvikling og design af robotteknologi. Netværket giver dig ny viden om robotter, robotteknologi og intelligente løsninger og services til indsatsområder med stor politisk og udviklingsmæssig bevågenhed. Få nye input til netop dine udfordringer med robotteknologi og automatisering og kom tættere på det danske robotmiljø 

Læs mere...
  • Kontakt
  • Campusvej 55
  • 5230 Odense M
  • Telefon: 6550 7400
  • LOADEMAIL[mail]DOMAIN[robocluster.dk]

Bevillingsgivere

Bevillingsgivere