• Danish
  • English

Seneste nyheder

Virtuel træning løfter vigtig samfundsopgave

26-04-2012
Behovet for flere hænder i samfundet stiger, og det er en realitet, at der bliver endnu færre hænder i fremtiden. Virtuel hjemmekommunikation er en ny måde til at løfte denne opgave på, og fokusset på et netop afholdt netværksmøde i MedicNet var at gøre deltagerne klogere på den nye løsning.

20120427_virtueltræningInstitutioner og virksomheder fra hele landet var med, da RoboClusters sundhedsteknologiske netværk MedicNet afholdtw netværksmøde den 17. april 2012, hvor der blev åbnet op for dialog omkring brugen og implementeringen af virtuel hjemmekommunikation. 

Genoptræning i hjemmet

Jesper Mathies Jørgensen fra virksomheden Welfare Solutions, præsenterede ved mødet en ny telemedicinsk løsning, som gør det muligt for patienter at genoptræne direkte fra deres eget hjem. Løsningen åbner op for muligheden med sundhedssamtaler med terapeuter og andet sundhedspersonale. Udover den professionelle kontakt kan borgeren bruge programmet til at føre videosamtaler med sin familie eller andre pårørende. Jesper Mathies Jørgensen fortæller, at der er allerede indgået en national løsning med Finland og England, hvor projektet er sat i gang.

Et enkelt 'klik' på skærmen opretter forbindelse til den træningssession, som borgeren fysisk slipper for at blive transporteret til. Ganske simpelt følger patienten instruktioner fra sin træner via skærmen, som også gør det muligt for patienten at kommunikere direkte med sin  terapeut. Patienten kan også se de andre patienter, som deltager i træningssessionen.

Succes i Gribskov kommune

Gribskov kommune har også implementeret den nye løsning med genoptræning i eget hjem. Borgerne kan på skærmen følge med i træningen og samtidig have en dialog med terapeuten. Christian Wittenkamp Hansen fra Foreningen Momentum fortalte ved mødet den 17. april om
den vellykkede implementering af virtuel træning i kommunen. Han påpegede bl.a., at det er vigtigt at medtænke borgernes individuelle behov og finansieringsmuligheder af den virtuelle træning. Løsningen for borgeren betyder, at det er nemmere at styrke de sociale relationer, optimere fysisk udfoldelse, og borgeren slipper for at skulle bruge flere timer på transport til og fra træningscenteret. Samtidig giver løsningen også en mulighed for kommunerne at sænke deres udgifter bl.a. til transport til og fra træningscenteret.

En anden af dagens oplægsholdere konkluderede på oplægget:

- Det var meget interessant at høre om implementeringen og de udfordringer, der følger med i Gribskov kommune. Jeg synes, at det helt væsentlige var, at opdragsholderen var ærlig og åben om projektet og implementeringen af det", fortæller Bo Smith fra virksomheden Byskov & Smith.

Patientrollen er ændret

En undersøgelse om velfærdsteknologi i ældreplejen foretaget af TNS Gallup har vist, at 60 % af de adspurgte føler, at teknologibaseret kontakt kan øge serviceniveauet. Hertil kommer at mange borgere føler, at det er mindre intimiderende at blive betjent af en robot i mere intime situationer som bad- og toiletbesøg frem for at være afhængig af andre mennesker. Den teknologiske udvikling skaber også nye udfordringer for patientrollen, hvor etiske forhold er et ofte debatteret emne. Ifølge Bo Smith, som holdte oplæg om emnet, skal medarbejdere og ledere samarbejde og have en dialog om implementeringen, fordi en succesfuld implementering forudsætter en proaktiv og positiv tilgang fra begge parter.

"Man skal også turde begå fejl i implementeringen af den nye teknologi", sagde Bo Smith. Det er nemlig ikke helt let at overbevise både patienter, medarbejdere og ledere om, at teknologi er den rette vej frem inden for plejeområdet. En af deltagerne på mødet, Chefkonsulent Henrik Siggaard Møller fra KMD, kender til udfordringerne med at sætte borgerne ind i den nye teknologi. Derfor synes han, at det var meget givende at høre om andres erfaringer med den virtuelle træning.

Genoptræn.dk

INVIA, som er en innovationsenhed under Syddansk Sundhedsinnovation, har skabt en webbaseret portal, Genoptræn.dk, som tilbyder alle knæ- og skulderpatienter et program over de genoptræningsøvelser, som de har fået personligt af deres fysioterapeut. Patienten kan via en brevkasse på portalen have jævnlig kontakt med sin fysioterapeut. Programmet fungerer med det it-udstyr, som patienten allerede har i sit eget hjem, men programmet kan også sættes op til smartphones. "Målet på sigt er at kunne tilbyde programmet nationalt, men på nuværende tidspunkt kører det i Haderslev, Sønderborg, Middelfart og Odense kommune", konkluderede Tina Jessen.

Det intelligente spørgsmål er, om der er en vej udenom den hurtigt ekspanderende brug af teknologi? Deltagerne på netværksmødet i MedicNet var alle enige. Virtuel træning er løsningen.

Kontaktperson
Conny HeidtmannConny Heidtmann

Projektleder

MedicNet - Innovationsnetværket RoboCluster

T. +45 2058 5132

LOADEMAIL[cohe]DOMAIN[mmmi.sdu.dk]

robocluster

Kort om Innovationsnetværket RoboCluster 

Innovationsnetværket RoboCluster samler danske kompetencer inden for forskning, udvikling og design af robotteknologi. Netværket giver dig ny viden om robotter, robotteknologi og intelligente løsninger og services til indsatsområder med stor politisk og udviklingsmæssig bevågenhed. Få nye input til netop dine udfordringer med robotteknologi og automatisering og kom tættere på det danske robotmiljø 

Læs mere...
  • Kontakt
  • Campusvej 55
  • 5230 Odense M
  • Telefon: 6550 7400
  • LOADEMAIL[mail]DOMAIN[robocluster.dk]

Bevillingsgivere

Bevillingsgivere