Pressemeddelelse: Syddanske virksomheder er klar til robothjælp

Syddanske virksomheder er klar til robothjælp

21-04-2016
Fire innovationsprojekter er udvalgt til at modtage støtte til udvikling af automatiseringsløsninger

20160421_Automationsboost_2I december 2015 indstillede Syddansk Vækstforum projektet AutomationsBoost til at modtage støtte for 25 mio. kr. AutomationsBoost er et samarbejde mellem bl.a. Innovationsnetværket RoboCluster og Væksthus Syddanmark. Formålet med projektet er, at små og mellemstore virksomheder kan blive klogere på - og investere i automatisering og robotter.

Nu er første ansøgningsrunde gennemført, og fire virksomheder er udvalgt til at deltage i AutomationsBoost. Det drejer sig bl.a. om EasyRobotics i Sønderborg og CorePath Robotics i Odense. De vil nu indgå i et innovationssamarbejde med forskellige videninstitutioner og andre små og mellemstore virksomheder som fx Cabinplant i Haarby, der skal teste automatiseringsløsninger. Samarbejdet skal munde ud i, at virksomhederne får udviklet en automatiseringsløsning, som også kan overføres og sælges til andre virksomheder.

Om de udvalgte innovationsprojekter siger Cluster Manager i RoboCluster, Bjarke Falk Nielsen:

- De projekter, vi i bevillingsudvalget har valgt at støtte, har alle et stort potentiale for at løfte robotmarkedet i Danmark. Det er vi i RoboCluster glade for, fordi det bidrager til at nå vores vision om at gøre Danmark til foregangsland for udvikling og innovativ brug af robotteknologi og automation.

Flere ansøgningsrunder

Med udvælgelsen af de fire innovationsprojekter er første ansøgningsrunde nu afsluttet. Det bliver dog ikke den sidste, for der er fortsat et stort potentiale i at automatisere små og mellemstore virksomheder i Region Syddanmark, fortæller direktør i Væksthus Syddanmark, Liselotte Hohwy Stokholm:

- Automatisering i små og mellemstore virksomheder betyder i mange tilfælde, at arbejdspladserne bevares i Danmark, fordi det giver mulighed for en bedre og mere effektiv produktion, som så afføder flere arbejdspladser hos virksomhederne og deres underleverandører.

Liselotte Hohwy Stokholms holdning bakkes op af Syddansk Vækstforum, som har indstillet AutomationsBoost til støtte for i alt 25 mio. kr. Formand for Syddansk Vækstforum, Stephanie Lose (V), udtaler:

- Når vi gerne vil beholde produktionsvirksomhederne i regionen, er det nødvendigt, at virksomhederne fungerer så effektivt som muligt. Derfor er det helt naturligt, at Syddansk Vækstforum går ind og støtter den indsats, der gøres for at udbrede automatisering i de syddanske virksomheder.

Næste ansøgningsrunde løber frem til 17. maj, og flere små og mellemstore virksomheder kan deltage. Læs mere om kravene HER.

Bjarke NielsenBjarke Nielsen

Cluster Manager