Spiludviklere har i årevis ledt efter måder, hvorpå de har kunnet inddrage elementer af den virkelige verden i deres spil. Enten ved at forsøge at gøre spillene så realistiske som muligt, eller ved at arbejde på realistiske story-lines og karakterer. Men med forstærket virkelighed (Augmented Reality) har spiludviklerne fået et nyt kort på hånden i jagten mod realisme.
Vi har allerede set flere eksempler på spil med forstærket virkelighed, der har opnået ekstreme niveauer af popularitet. Ét af de mest kendte, er naturligvis Pokémon GO, der på én og samme tid sprængte barren for hvad der var muligt at opnå med mobilspil og forstærket virkelighed, og samtidig pustede nyt liv i et årtier gammelt Pokémon univers (og så fik de børn udenfor, væk fra computerne – hvilket også er en bedrift i sig selv).
Pokémon GO’s succes har vist at der er et stort potentiale i gaming med forstærket virkelighed, og i denne artikel kan du læse meget mere om teknologien, og hvad den kan bringe til bordet når vi taler om gaming.
Mere indlevende oplevelser
Ét af hovedpunkterne ved forstærket virkelighed, er naturligvis at få smeltet to forskellige verdener sammen, og skabe en meget indlevende oplevelse når man spiller. Det er samme princip der gør sig gældende, når man eksempelvis spiller live casino spil på bruce bet, hvor selve spillet rent faktisk foregår i virkeligheden – i dealerens studie, men hvor der bliver lagt en grafisk brugerflade på, ved spillerens skærm, der gør det muligt at lave bets, se statistikker, og selvfølgelig spille med.
Denne form for spil er tiltagende i popularitet – og med god grund. På mange måder kan man sige, at de udvisker barrieren mellem dig og dealeren, uden at du går på kompromis med hvilke funktioner du har til rådighed i spillet. Og derudover kan du få hele denne indlevende oplevelse, uden du behøver løfte dig fra sofaen (eller hvor du nu sidder).
Er AR og VR det samme?
Selvom principperne måske er meget éns – og hovedformålet også er det samme – nemlig at levere mere indlevelse, er der nogle store forskelle på de to teknologier, og de har hver især deres egne fordele og ulemper.
Først og fremmest har vi AR – altså forstærket virkelighed (augmented reality), og man kan på mange måder betragte det som en “VR Light”. Du får ikke den fulde fordybende oplevelse som du vil få med ægte virtual reality – og så er det også nødvendigt at man rent faktisk har en virkelighed der kan forstærkes. Derfor betyder dine omgivelser også noget, hvor det med VR er ligegyldigt.
Dog har AR en fordel når det kommer til det udstyr der skal bruges – der omvendt er VR’s helt store hæmsko. For at VR skal fungere, skal man ofte bruge meget specialiseret udstyr, og det er nok de færreste af os der har lyst til at sidde med et VR headset i bussen. Dette udstyr er både dyrt, og ikke specielt tilgængeligt. Derimod kan AR køre på stort set alle smartphones, tablets og computere – uden du behøver specialiseret udstyr.
Man kan helt overordnet sige, at oplevelsen man kan få fra VR nok er det “endgame” udviklerne sigter efter, og som vi alle sammen i virkeligheden helst vil have, men når virkeligheden rammer os, er det væsentligt lettere at få AR til rent faktisk at fungere.
Bliver forstærket virkelighed større i fremtiden?
Alt tyder på, at vi kun har set toppen af isbjerget, når det kommer til forstærket virkelighed. Spillerne og spiludviklerne har nu for alvor set potentialet ved denne teknologi, og dens fordele i forhold til at den er langt mere skalerbar end fuld virtual reality, er et kæmpe plus på bogen for den.
Det er meget mindre omkostningstungt at producere spil der benytter sig af forstærket virkelighed, og du vil samtidig kunne nå ud til en større spiller skare. Det betyder altså at grundlaget er på plads, for at udviklerne kan have motivationen til at benytte sig af teknologien – og spillernes evige krav om højere realisme og mere indlevelse, vil sandsynligvis være med til at skubbe til udviklingen.
Med det sagt, er det også vigtigt at nævne at teknologien stadig er relativt ny. Og som man ofte har set det med nye teknologier, er det ikke kun relevant at se på hvad den var tiltænkt, men også hvad den faktisk har af muligheder. Det er meget sandsynligt at vi vil kunne se forstærket virkelighed i andre former end bare i spil, hvor eksempelvis flere interiør forretninger allerede har et AR program så du kan se deres produkter i dit hjem – før du har købt det.
Denne form for use cases vil gøre teknologien mere kommerciel, og kan igen være med til at give den et boost i forhold til udbredelsen, da det ikke kun vil være beregnet til gaming. Og med wearables som f.eks. Google Glass, er der i princippet ingen grænser for hvor man kan implementere forstærket virkelighed.
Skriv et svar
Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.