Kunstig intelligens: Hvad den kan – og ikke kan gøre godt 

Kunstig intelligens: Hvad den kan – og ikke kan gøre godt 

Det er nu omkring to år siden, OpenAI udgav ChatGPT. Selv om ChatGPT ikke var den første AI-chatbot, var det det produkt, der virkelig tog fart, fangede brugernes opmærksomhed og kickstartede det, der bredt set er blevet kendt som AI-revolutionen. 

Men selvom AI har rystet forretnings-, økonomi- og teknologiverdenen, kan vi også hævde, at det er misforstået. Desuden er der en voksende enighed om, at noget af det måske er overreklameret. Det betyder ikke, at det ikke fortsat vil være vigtigt – det kan være mere revolutionerende end internettet. 

Men det bliver stadig tydeligere, at AI er dygtigere på nogle områder end andre. Nedenfor ser vi på nogle af disse områder og ser på, hvor den udmærker sig, og hvor den ikke gør: 

Kodning 

Meget stærk

Vi ved allerede, at AI er ved at blive et vigtigt værktøj til kodning. For nylig meddelte Google, at 25 % af deres kode var genereret af AI – det er millioner af kodelinjer. De store sprogmodeller, der ligger til grund for AI, er enestående dygtige til at generere kode, og det kan ændre den måde, vi bygger hjemmesider og apps på og designer ting som computerspil. 

Kreativitet og følelsesmæssig intelligens

Svag

Dette vil måske overraske nogle mennesker. Selv om AI kan producere kunst, musik og tekst, »skaber« den ikke på samme måde som mennesker – den mangler intuition, inspiration og følelsesmæssig intelligens. AI-genererede værker kan være teknisk dygtige, men mangler den dybde og subjektive indsigt, der kommer fra menneskelige oplevelser og følelser.

Forudsigelser

Det afhænger af 

En vigtig ting at vide om AI er, at den kun er så dygtig som de data, den har – den er ikke et orakel. Hvis du for eksempel spiller på en casino, Man kan ikke bede den om at forudsige udfaldet af et roulette-spin. Den kan dog komme med forudsigelser på områder som aktiemarkeder, så længe den har relevante oplysninger. Problemet er dog, at den kun kan handle inden for rammerne af de oplysninger, du giver den. 

Dataanalyse og mønstergenkendelse 

Fremragende  

Det er her, AI fuldstændig overgår menneskelig ekspertise. Evnen til at analysere data og se mønstre, hvoraf nogle er uopdagelige for mennesker, er en utrolig styrke for kunstig intelligens. Det er nyttigt i alt fra finansiel handel til opdagelse af kræft. 

God, men begrænset

AI-drevne chatbots er blevet udbredt i kundeservice, hvor de er i stand til at håndtere simple forespørgsler og yde support. Men de kommer ofte til kort, når det gælder nuanceret menneskelig kommunikation, da de mangler empati og tilpasningsevne i unikke eller følelsesladede situationer. 

Etisk beslutningstagning

Dårlig

AI mangler evnen til at træffe etiske beslutninger. Selv om den kan programmeres til at følge bestemte regler eller standarder, forstår den ikke i sig selv moral, etik eller de potentielle konsekvenser af sine handlinger. Brugen af AI i etisk beslutningstagning giver anledning til bekymring, da den kan træffe valg, der er i konflikt med menneskelige værdier, hvis den ikke overvåges nøje. 

Personalisering og anbefalingsmotorer

Meget stærk

AI er usædvanligt effektiv til at forstå brugernes præferencer og levere personaliseret indhold, som det ses på platforme som Netflix, Amazon og Spotify. Ved at analysere brugerdata kan AI anbefale produkter, indhold og tjenester, der er skræddersyet til individuelle præferencer.

ejer Avatar