• Danish
  • English

Positioneringssystemer til inspektionsrobotter

Positioneringssystemer til inspektionsrobotter

26-02-2018
Findes der positioneringssystemer, som kan bruges til nøjagtigt at fastslå inspektionsrobotters placering på store konstruktioner?

Det korte svar er ja! Men inden man vælger et system, skal man overveje, hvad man vil have undersøgt og hvor konstruktionen er placeret. Der ligger endnu ikke en færdig skabelon, som man kan bruge i alle tilfælde - og dog.20180227_Force Technology Kopi

Igennem et år har FORCE Technology i samarbejde med DTU Elektro, Drone Volt Scandinavia ApS, A/S Storebælt og Blade Test Centre A/S (BLAEST) undersøgt mulighederne for at anvende positionerings-systemer og -metoder til at kortlægge en inspektionsrobots nøjagtige position i dets lokale og/eller globale miljø. Projektet har været kørt som et fagligt demonstrationsprojekt i regi af Innovationsnetværket RoboCluster.

Øget nøjagtighed frigiver mere tid til analyse af data
Positionsteknologier og inspektionsrobotter er allerede udviklet, men de to er endnu ikke blevet kombineret i ét system. Brugen af positioneringssystemer har potentiale til at effektivisere eksempelvis indendørs test af vindmøllevinger og udendørs inspektion af store konstruktioner, f.eks. broer.

Netop den nøjagtige position er en helt særlig udfordring, når det kommer til selvkørende robotter til inspektion af store konstruktioner i en produktionshal eller under åben himmel. Til det er der brug for positionsteknologi.

Når det kommer til inspektion af store konstruktioner og eventuelt efterfølgende vedligehold, er der mange fordele i at kunne aflæse nøjagtige positioner kombineret med inspektionsdata, der viser, hvor fejl ligger i konstruktionen.

I projektet er der arbejdet med flere positionssystemer og undersøgt, hvorledes disse kombineres. Drone Volt har stillet et avanceret positioneringssystem til rådig for projektet, og en specialestuderende fra DTU Elektro har undersøgt, hvorledes GPS-RTK positionering fra droner kan overføres til inspektionsrobotter.

Testkørsel på Storebæltsbroens ankerblokke
I februar 2018 fandt en testkørsel på en af Storebæltsbroens 63 meter høje ankerblokke sted. Inspektionsrobotten var udstyret med et positionssystem, som både kan bruges udendørs med GPS-RTK og indendørs i en produktionshal, hvor GPS-signalet kan være svagt.

"Jeg er ovenud tilfreds med testkørslen. Data fra positionsteknologien, som vi har udviklet i projektet, har med stor nøjagtighed vist, hvor robotten har kørt. Vores mål var at finde den mest nøjagtige teknologi, og det har vi et godt bud på. Nu skal vi ud og teste det på andre konstruktioner", udtaler Steen Arnfred Nielsen, projektleder og R&D koordinater fra FORCE Technology.

Svend Gjerding, som er driftsleder for betonkonstruktioner hos A/S Storebælt, udtaler: "Jeg ser et stort potentiale i en selvkørende robot til at udføre inspektioner af svært tilgængelige konstruktioner som ankerblokke og pyloner på Storebælt. Kombineres robotten med et positioneringssystem, der kan give os præcise positionsdata, kan vi fremadrettet sammenligne inspektionerne for at se, om der er sket ændringer siden sidst, og derved vil vores vedligeholdelsesarbejde effektiviseres. Robotten er fastgjort med en sikkerhedsline, således at der er styr på sikkerheden, og så er driftstiden i princippet uendelig."

Svend Gjerding tilføjer "Med hensyn til de fremtidige perspektiver arbejdes der på at montere forskelligt NDT-udstyr såsom termografiudstyr (fotoanalyse) og ultralydsudstyr (lokalisering af hulrum). Og i kulisserne arbejde vi desuden på at kunne identificere betonskader automatisk, så vi ikke manuelt skal gennemse alle de mange måledata, der tages under inspektionerne."

Indendørs positionering – muligheder
Det er ikke kun til udendørs inspektion, at positioneringsteknologier er brugbare. The Blade Test Centre (BLAEST) i Aalborg ser også store fordele i at implementere positioneringsteknologier i deres daglige arbejde med test af vindmøllevinger, som foregår indendørs.

"Ved en af vores tests sætter vi omkring 200 strain gauges (red. en sensor, der måler vingens belastning) på vindmøllevingen. Det klares med en manuel opmåling af vingen og derefter placeres sensorerne. Med 200 sensorer er det en meget tidskrævende proces. Kan vi i stedet kombinere positionsteknologi med en 3D model fra producenten, vil vi hurtigt kunne sætte strain gauges på de rigtige steder og dermed hurtigere komme i gang med at teste vingen,” udtaler Erik Steen Jensen, administrerende direktør, BLAEST.

Han tilføjer "En anden mulighed for at implementere avanceret positioneringsteknologi er til måling af vingernes udbøjning under test, hvor vi i dag anvender traditionelle wire-potentiometre, som fungerer, men som det tager lang tid at anvende."

Gå-hjem-møde sætter fokus på inspektionsrobotter og positionsteknologi
Det faglige demonstrationsprojekt slutter ved udgangen af februar 2018, og derfor afholder Innovationsnetværket RoboCluster i fællesskab med projektpartnerne et gå-hjem-møde hos BLAEST i Aalborg, hvor de endelige resultater bliver præsenteret den 28. februar 2018.

Læs mere om gå-hjem-mødet HER, og om det faglige demonstrationsprojekt HER.

Kontaktperson
Steen Arnfred NielsenSteen Arnfred Nielsen

Projektleder, F&U Koordinator

FORCE Technology

T. +45 2269 7573

LOADEMAIL[srn]DOMAIN[force.dk]

robocluster

Kort om Innovationsnetværket RoboCluster 

Innovationsnetværket RoboCluster samler danske kompetencer inden for forskning, udvikling og design af robotteknologi. Netværket giver dig ny viden om robotter, robotteknologi og intelligente løsninger og services til indsatsområder med stor politisk og udviklingsmæssig bevågenhed. Få nye input til netop dine udfordringer med robotteknologi og automatisering og kom tættere på det danske robotmiljø 

Læs mere...
  • Kontakt
  • Campusvej 55
  • 5230 Odense M
  • Telefon: 6550 7400
  • LOADEMAIL[mail]DOMAIN[robocluster.dk]

Bevillingsgivere

BevillingsgivereBevillingsgivere