Pressemeddelelse: Øl-drone kan genrejse dansk produktion af humle

23-10-2018
Projektet Humledrone arbejder på at automatisere dyrkning af humle til øl. En stor del af arbejdet foregår i dag manuelt i adskillige meters højde.

Humle er uundværligt i bryggeprocessen af øl, men der er et stort, manuelt arbejde forbundet med at opbinde og høste rankevis af den slyngende urt. Humlen dyrkes på marker, hvor urten slynger sig på snore i op til seks meters højde.20181023_humledrone Pressemeddelelse

Nu skal det danske droneprojekt Humledrone undersøge, hvordan droneteknologi kan hjælpe med at automatisere en dansk udviklet humleproduktion.

- I projektet skal vi sammen med de andre partnere demonstrere, hvordan droner med nye typer af robotværktøjer kan anvendes i humleproduktionen inden for avlspleje og høst, siger Troels Oliver Vilms Pedersen, der
er programchef hos Teknologisk Institut.

Formålet med projektet er at finde frem til den nødvendige drone- og robotteknologi, som på længere sigt kan være med til at genrejse den danske produktion af de aromagivende klatreplanter hos det enkelte bryggeri og automatisere arbejdsprocesser i hele den globale humleproduktion.

Dyrket humle gror i adskillige meters højde op af snore, som er spændt op på stålwirer. I dag skal markarbejdere kravle op i stiger eller hejses op i lifte for at binde humlerankerne fast. I Humledrone skal man undersøge om en drone kan overtage det arbejde. Til høsten skal en anden drone i seks til otte meters højde klippe planterne, så de falder ned og i mere jordnær højde kan forarbejdes videre til at give øl dens karakteristiske bitre smag.

Projektet er et samarbejde mellem Teknologisk Institut, Innovationsnetværket RoboCluster, Syddansk Universitet, Svendborgsund Bryghus, dronefirmaet Lorenz Technology og værktøjsmageren Produktionsteknik.

- Med projektet ser vi muligheder for nye, dronebaserede automatiseringsløsninger, som vil kunne være rentable for humleproducenter. De nye teknologier har potentiale til at genetablere en helt ny form for nichebaseret ølproduktion i Danmark og andre steder, hvor små bryggerier producerer øl med egne råvarer, siger netværksleder Christina E. Wanscher fra Innovationsnetværket RoboCluster, som har bevilget projektet.

Teknologisk Institut og RoboCluster fortæller om deres foreløbige erfaringer og giver deres vurdering af, hvilken rolle droner kan spille i en fremtidig, dansk ølproduktion på et gå-hjem-møde den 6. december på Odense Adelige Jomfrukloster.

Du kan læse mere om arrangementet og tilmelde dig her.

Ønsker du at vide mere om humle drone-projektet, kan du læse mere om det her.

Christina E. WanscherChristina E. Wanscher

Netværksleder